Több apropója is van a teszt újra publikálásának. Egyrészt Slash apánk a napokban kapott csillagot Hollywoodban, másrészt a hazai forgalmazó birtokába került néhány darab, így aki lemaradt, nem feltétlen marad ki.
Tehát íme Mezey Béla írása:
Marshall AFD 100
Nagy várakozás, beharangozás előzte meg ennek az erősítőnek megjelenését, egyszerű ok miatt : Slash signature modell. Tervezője Santiago Alvarez kiváló munkát végzett, hangjának megálmodója Slash, a prototípus megalkotása során, szorosan részt vett a kialakításban. A névadás igen kézenfekvő volt: „Apetite for Destruction" volt az első lemez címe, ehhez lett megálmodva a sound, így AFD lett az erősítő. Egyszerű, logikus és Slash megengedhette magának, vagy a cég neki? Sistergett az internet a hírektől, hangmintáktól, demóktól, rengetegen kérdeztek róla.
Én nagyon mértéktartó vagyok az ily módon előkerülő információkkal, van egyfajta óvatos véleményem az interneten keringő hangmintákkal kapcsolatban. Élő valóságban, testközelben kell hallani, ráadásul nekem van egy különleges késztetésem: látni akarom belülről! Ezen persze Ti is nyertek rengeteg valós információt! Mikor erősítőt vásárolsz, nyilván tudni szeretnéd, milyen elemekből épül fel, milyen technológiával és leginkább, hogy milyen a hangja és mekkora a megbízhatósági faktora.
Ez történik meg most. Húrnyüvő barátaim, íme a felhasított erősítő, íme a valóság! Első pillantás: szép a doboz, de hát Marshall, milyen legyen. Rögtön a kezelőgombok sorára tévedt a szemem. A feliratok. Mint 1970-ben a hadiüzem kísérleti műhelyének első példánya, letraset-tel feliratozva? Aztán rájöttem: ezzel utalnak rá, hogy limitált széria, gondos kivitelezés. Akár egyedi darabnak érezheted a sajátodat. A Slash felirat, meg a hieroglifák....szóval egyedi darab ez a javából! 2300 db-os limitált széria, ennyi készült és került forgalomba. A Marshall-aranyszin is megváltozott, ez is az ódon-egyedi, fínom kalapácslakkot utánozza, persze modern kataforézissel felvíve,szép is a belső felület, tetszetős a megváltozott előlap is. A sasszé robosztus, anyaga alumínium, a trafók szimmetrikus elhelyezéséből fakadólag kiváló a súlybalansz. Az új alumínium sasszé kedvezöbb, hisz nem mágnesezhető, így a tekercsek sasszéra szórása kizárt, így kevesebb a brummal való harc. A trafók ROHS vasanyagon, Dagnall transformers kivitelezéssel, elképesztő precizitás, kivitel. Ezt azért hangsúlyozom ki, mert az erősítő hangját- bármilyen furcsán is hangzik- a transzformátorok alapozzák meg! A kimenő trafó preciz kamra-árnyékolást is kapott. Megváltozott a régi „kabát nélküli" tekercselés is, műszer-minőségűek a trafók.
A Tűzokádó Sárkányokat Svetlana 6550 C-kből válogatták együttugró hadsereggé. Az együttugrást szinte szó szerint értsd, mert a C-k nagy erősítési tényezőjüknél fogva könnyen „ugraszthatók", gyorsan, hirtelen kivezérelhetők. Marshallvérű barátaim valószínűleg itt kezdenek hümmögni, kell-e ez nekik, vagy marad a jó öreg Plexi az EL34-ekkel...Az is jó, de ez is jó ám! Kis érdekességként említem meg: megnéztem a Slash demót még az első-JCM800-as sasszéra épített változaton. A végpacik csapata azért ott kólásüveg ballonú Grouve Tube 6550-ekből állt...hm...van ám különbség a megbízhatósági faktorban! Hja: Neki az, nekünk ez jut, azért ne szomorkodj, a Svetlanák is be vannak válogatva becsülettel. Örömmel léttam, hogy végre rezgéscsökkentő szilikon betét került a leszorító szerelvénybe. A fásisfordítót és még három előfokcsövet, kínaiból válogatja a gyártó, így lesz Marshall ECC83 Valve 00055. A bemeneti jelet fogadó első kritikus cső JJ-ből válogatott ECC83, őkelme lesz a piros Marshall Valve 00066. Mikrofónia-szegény, válogatott példány. Az erősítőt agyig tekerve sincs mikrofónia, a kevéske sörétzaj meg ekkora gainnél nem jelentős. A csőfoglalatok jó minőségű bakelit foglalatok. Négy panelra van tagolva az elektronika. A legnagyobb főpanel tartalmazza az összes tápegységet, a végfokozat, és a teljes előfokozat elektroncsöveit, munkapont beállító áramköreivel, csatoló RC elemeivel. A háromsávos hangszinszabályzó (Bass, Middle, Treble), a Gain, a Master, Presence és a Power szabályzók kerültek egy front panelra. Továbbra sem szimpatizálok a kiskörömnyi zöld poticskákkal, melyek nem duzzadnak a tartósságtól. Az effekt hurok és a végcsövek állapot-tájékoztató áramköre került a hátlapra, ezt SMD technológiával valósították meg. Ez az ügyes áramkör figyeli a négy Lihegő Főversenyző katódköri állapotát, erről LED-ekkel ad tájékoztatást. Pofás, látványos és legfőképpen arra jó, hogy mindenki beszélgessen róla, aki nem kell, hogy értsen hozzá, hiszen Ő a túloldalt áll, s nagyszerűen gitározik. Egyre több populáris csili-vili áramkör kerül a készülékekbe, azonban szakember ezek nélkül is eligazodik...hja a marketing trükkjei.
A negyedik kisebb panel foglalja magába a kimeneti csatlakozókat, melyek kiosztása példás. Minden hangfal, akár több is, csatlakoztatható. A négy panel 37darab nagyáramú késes csatlakozóval, és 15 kisebb sokpólusú csatlakozóval van összekötve, mindössze négy forrasztásos huzalkötést tartalmaz. Ez a tény nagyszerű a szervízelhetőség szempontjából, keserítő a hosszú távú működés szempontjából, hisz a kontakthibák potenciális hordozói a csatlakozók, és a kontaktok a soundot nagymértékben elronthatják! Érdekes újdonságot alakítottak ki a készülék konstruktőrei, a Power szabályzóval. Ez lehetővé teszi, hogy 0,1 W-tól 100 W-ig folyamatosan szabályozhasd a teljesítményt megtartva a teljes kivezérlés állapotát. Panel szobai gyakorló hangerőtől a gerinctörő szinpadi full teljesítményig. Ez bizonyára sokak számára csáberővel bír, hisz az AFD 100-hoz nem kell megvásárolni a drága (de kiváló!) Power Brake-t, a Power szabályzó ezt nagyszerűen biztosítja. Kíváncsiskodóknak annyit elárulhatok, hogy ezt a trükköt az a tény tette létrehozhatóvá, hogy ez a fej csak torzított hangon kommunikál. Az ötlet zseniális, az áramköri kialakítás meghökkentő. A JCM 800-ból kiinduló konstruktőr-páros Slash-el folyamatosan komunikálva, kifejlesztett egy olyan előfokozatot, mely a bemeneti jel szintjéhez rugalmasan idomuló, káros tranziensektől letisztított pregnáns hangot produkál.
A készülék egycsatornás. Santiago úgy hangsúlyozza az AFD hangját, hogy beiktatott egy „#34/AFD" kapcsolót, mely footswich-ről is vezérelhető. Meg ne tévedj! Ez nem két csatorna! Ügyes marketing. #34 állásban megmutatja, milyen volt az eddigi sound az EL 34-es végcsövekkel, fantasztikusan jó. Míg ezt hallgatod elolvadsz a gyönyörtől, fürdesz a soundban, amikor rálépsz az AFD-re, akkor áll vigyázzba a szőr karodon. A hang kiteljesedik, nagyobb, szélesebb spektrumú lesz, kvázi mintha megnőne a hangfalad. Meghallgattam Celestion T75-ösökkel (1960-as láda), és G12 H-val. Az utóbbi hangszórótípus alkotta az elmúlt ötven évben a legütősebb Marshall soundot. Na,a különbség a két hangszóró között majdnem annyi, mint az #34 és az AFD között. Greenback-el édeskés alja lesz, Vintage 30-al még nem volt módom ráhallgatni, pedig az internetes hírek szerint Slash ezeken is használja. Ez persze ne ejtsen rabul, próbáld ki minél több hangfalon és amelyik tetszik azt vedd meg hozzá.Tuti tipp egy 1960-as alsó-felső szett, király-ász lesz a soundod! Döbbenetesen szárnyaló, harmónikusdús a gitárhang ezzel a fejjel.
Páratlan hangú, nagyszerű ez a készülék. Santiago boszorkányos ügyességgel fésülte fel, turbózta a plexi-soundot és formálta Slash gitárjátékához. Les Paul-ok a két vastag pickuppal a gyomrukban nagyon jól kommunikálnak a fejjel. Egy adott Power állásban a Gain és a Master arányával elképesztő hangkép variációk állíthatók elő. Akkor esel hanyatt, mikor dugsz egy Stratót. Fantasztikusan jól kommunikál ezzel a struktúrával is. Fiam egy tesztjáték során elképedve közölte velem : „Még Yngwie Malmsteen-ül is szól ez a fej...másnap tudtam meg, már kész van az YJM 100 változat...2011 neoklasszicista Marshall erősítője, de ez már egy másik történet!
CsŐ Veletek! Mezey Béla
Folyt. köv.
Kommentek