Üdv Mindenkinek! Vigyázat! ...hosszú leírás jön....de hasznos! 1.RÉSZ
A kezdő gitárosok egyik legnagyobb problémaköre illetve megoldandó feladata
egy megfelelő hangrendszer összeállítása, amely alatt értem az erősítők, hangfalak,
effektek, kábelek, rendszervzérlők, stb. összeállítását és beállítását.
Az első és legfontosabb, hogy meghatározzuk, milyen stílusú zenei környezetben
szeretnénk gitározni, mert ez az ami alapvetően kell, hogy befolyásolja hangzásunkat.
Más jellegű hagzásokra van szükség a rockzenében és más sound-okra van szükségünk
például a funky műfajban. De még egy adott stíluson belül is vannak eltérések,
hiszen például a hard rock teljesen más karaktert igényel, mint mondjuk a trash metál.
Jelen írásomban néhány lehetéges megoldásról szeretnék információkat közölni,
melyeket az általam leginkább játszott műfajban, a hard rockban lehetnek mérvadók.
Természetesen itt csak a saját tapasztalataimat és módszereimet kívánom leírni...
A felszerelésünk alappillérei a gitárunk, az erősítőnk és a megfelelő hangfalunk
kell, hogy legyenek. Minden egyéb csak szinesíti a hangot.
A gitárokba most nem kívánok belemenni, mert ez a legszemélyesebb része felszerelésünknek és ahány ház, annyi szokás ugye.....Azt azonban fontos megjegyezni, hogy gitárunk felépítése, elektronikája, beállítása és a rajta való játékmód mind-mind hihetetlen módon befolyásolják a megszólalásunkat, ezekre komolyan oda kell figyelni!
Az első és legfontosabb az erősítő kérdésköre. Két fő alternatíva közt választhatunk.
Csöves vagy nem csöves...illetve vannak még hibrid megoldások is, amikor az előfok
rész csöves és a végfok része nem, vagy ennek a fordítottja is létezik.
A lényeg, hogy erősítő vásárláskor igyekezzünk minél jobb minőségű és minél praktikusabb
kialakításút választani, természetesen figyelembe véve a pénztárcánk beltartalmát is.
Második helyen a hangfal kiválasztása szerepel. Ezek lehetnek egy, kettő,vagy több hangszórós megoldásúak és lehetnek egy dobozban az erősítőnkkel, vagy lehetnek külön dobozban is. A hangfalakat is hasonlóan igényesen és praktikusan válogassuk meg!
Kritériumai: teljesítmény, nagyság-felület és hangzás-hangszín....
A következőkben a saját hangrendszerem felépítését vázolom fel.
Pillanatnyilag egy Marshall JCM 2000 DSL-50 erősítőt használok, ami 50 w teljesítményű.
Ez egy két csatornás fej, ami önmagában nem tudná kielégíteni minden igényemet,
ezért néhány trükközésre és ravaszságra szükségem volt, amikor megépítettem a cuccot.
Az egyik csatornája egy clean /tiszta/, amihez tartozik egy kapcsoló, ezzel lehet
átváltani crunch módba. A másik csatornán pedig az over drive mód érhető el, ami szintén
egy kapcsolóval variálható durva /high-gain/ és kevésbé durva torzításúra.
Ezeken kívül ez a fej rendelkezik egy effekt loop-pal is, "send" és "return" csatlakozási lehetőséggekkel. A "send" kijárat az erőstő előfok részének kijárata, a "return" pedig a végerősítő rész bejárata.
Ennek nagy a jelentősége, hiszen ide lehet csatlakoztatni különféle effekteket, és itt lehet például hangerő kiemelést is végezni az adott csatornán, amire ennél a fejnél fontos igény lehet. Ebből az erősítőből önmagában egyszerre csak két féle hangzást lehet előhozni adott beállításnál, ha többet szeretnénk, akkor szükség van az effekt loop és a különböző effektek /melyeket az erősítő elé kötünk/ vezérlésére is.
40 éves fejjel újra visszakanyarodtam az analóg megoldásokhoz és ismét kis pedálokat
gyűjtöttem be. Ezek a következők: BOSS CH-1 /compressor/, CE-5 /chorus/, DS-1 /Distortion/, SD-1 /OverDrive/, valamint egy TU-2 hangoló és egy GE-7 /Equalizer/.
Ezek mellett van egy Ibanez MS-10 Metal Charger és egy TC Electronic RPT-1 Nova Repeater delay pedálom is, és természetesen a jó öreg Dunlop Cry Baby.
Az első fontos dolog, hogy meg kellett határozni, hogy melyik pedált hova kössem.
Általános szabályokat figyelembe véve az erősítő elé /sorrendben/ ezeket kötöttem:
Gitár-- Wah-TU2-CH1-SD1-MS10-DS1-CE5 --ERŐSÍTŐ /természetesen így a CE-5 csak a tiszta csatornán használható/, míg az erősítő effekt loop-jába ezek kerültek:
Erősítő SEND-- TC delay - GE7 --Erősítő Return. Itt a GE-7 főleg hangerő kiemelési
feladatokat lát el, időnként némi szóló hangszín korrekciós lehetőséggel....
Igen ám, de ha az ember ennyi pedált és sok hangszínt szeretne alkalmazni, akkor
meg kell oldani valamivel a pedálok egyidejű -különböző sorrendű kapcsolgatását is
az erősítő csatornáinak kapcsolásával együtt....és hát ugye csak egy lábunk van a
kapcsoláshoz /jobb esetben/, mert a másik minket tart.
Ezt a problémát én a G-Lab GSC-3 /pedál/ és G-Lab MGC-6 /rack/ loop vezérlőkkel oldottam meg, amelyek előprogramozva elvégzik helyettünk a sok tánclépést és nyomogatást. A lényeg, hogy az erősítőm elé kötött effekt pedálok a GSC-3-ba vannak bekötve, a TC delay-t és a GE-7 equalizert pedig a MGC-6-ba kötöttem.
A két G-Lab között MIDI kapcsolat van, ezért szinkronban dolgoznak.
Tehát hogy teljesen világos legyen, beállítom az erősítőm mindkét csatornáját
egy optimális hangszínre, az egyik egy tiszta jellegű, a másik pedig egy durvább
crunch jellegű beállítás. Azokat a pedálokat, amelyeket az erősítő előtt használok,
a G-Lab GSC-3 kapcsolgatja, míg az erősítőm effekt loop-jába kötött TC delay-t és a GE7
hangerőkiemelést végző pedálokat pedig a MGC-6 /rack/ kapcsolgatja és ő oldja meg
a csatorna kapcsolást is. Az egész programozható, így a GSC-3 pedálon egyetlen
gomb lenyomásával minden effekt és mindkét csatorna egyidejűleg kapcsolhatóvá válik.
Beállításaim, konfigurációk:
1.Program: teljesen natúran az erősítő tiszta csatornája szól. No effekt.
2.Program: az erősítő tiszta csatornája + előtte a CH-1 és CE-5, az effekt loopban
pedig a TC delay. Így kaptam egy bontogatáshoz használható chorus-delay színt.
3.Program: teljesen natúran az erősítő overdrive csatornája szól. No effekt.
Ezt "döngöléshez" használom és ez egy crunch jellegű hangszín.
4.Program: az erősítő overdrive csatornája szól + a loop-ban a TC delay + GE-7
hangerő kiemelés, tehát ez egy kisebb torzítású /crunch/ szóló hagszín....
5.Program: az erősítő overdrive csat.szól + előtte SD-1 boost-olás + az erősítő
loop-jában TC delay és GE7 hangerő kiemelés...ez a durvább szóló 1.
6.Program: tiszta csatorna + erősítő előtt CH-1 + effelt loop-ban TC delay és GE-7
hangerő kiemelés, ez egy tiszta szóló szín...
7.Program: tiszta csat. + erősítő előtt CH-1, DS-1 vagy MS-10 + effelt loop-ban TC delay, ez egy visszafogotabb szóló hangszín kis torzítással halkabban.
8.Program: tiszta csat. + erősítő előtt CH-1, DS-1 vagy MS-10 + effelt loop-ban TC delay + GE-7 hangerő kiemelés, kis torzítású szóló szín...
9.Program: erősítő overdrive csat. + előtte SD-1, ez egy agresszívabb kiséret...
10.Program: erősítő overdrive csat. + előtte DS-1 + az effekt loop-ban TC delay
+ GE-7 hangerő kiemelés, ez a durvább szóló 2.
Tíz hangszín, illetve beállítás azonnal előhívható egyetlen nyomással, ami nem semmi
ahoz képest hogy az erősítő /DSL-50/ egyszerre csak két beállítást tud, tehát két
erősítő hagszínból lett rögtön tíz, de lehetne akármennyi is! Fantáziánknak csak pedáljaink, effektjeink szabhatnak gátat, illetve még annyi, hogy a GSC-3 és az MGC-6 is 6-6 loop-ot tartalmaz alapból, de ezek bővíthetők "bármennyire"!
Jelenleg egy darab DSL-50 fejjel vitézkedek, viszont megrendeltem egy Marshall 1959HW erősítőt is, ami napokon belül megérkezhet. Két, illetve több erősítős rendszereket is rendszeresen használok, akkor azonban az egész cájgot kissé át kell rendezni.
Nagyobb bulikon egy 412-es Marshall 1960 AX /Green Back/ hanfalat, míg kisebb színpadokon egy 212-es hangfalat használok, melyben 2 db Celestion Custom /2-szer 80W/ hangszóró van. Ha többutas cuccot használok, akkor igény szerint még egy vagy két 412-es ládát kapcsolok hozzá a rendszerhez.
Következő írásomban arra adok majd ötleteket, hogyan érdemes kialakítani egy több utas
professzionális rendszert és az miért jó.
Kommentek