A vezeték-nélküli fülmonitorokról általában.
Barátaink az Audio-Technikánál szépen összefoglalták (persze csináltak is két rendszert), Zöld Zsoló kiválóan lefordította, Hz pedig Ctrl+C, Ctrl+V.
Miért fülmonitor?
A hallott hang tisztasága az első a számos ok közül, mely az élő előadások átállását eredményezi a tradicionális lábmonitorokról a fülmonitor rendszerre. Sok zenész érzi úgy, hogy a lábmonitorból nem kap olyan pontos hangzást, amilyenre szüksége van; vagy nem hallja magát tisztán, vagy egyáltalán nem hallja magát, ha a színpad túl hangos. Ennek eredményeképp akár meg is erőltetheti a hangját, ha a színpadi zaj fölött is hallható hangerőn próbál énekelni. A másik ok, hogy fülmonitort használjunk: a hagyományos lábmonitorok hozzájárulnak a színpad zajszintjének növekedéséhez, sok előadót zavar a gerjedés és az összemaszatolt hangkép, amit a színpadi monitorládák elkerülhetetlen kiszólása okoz. A művészek gyakran azért választják a fülmonitort, mert maguk akarják szabályozni, hogy mit halljanak a színpadon, személyre szabott, a legjobb teljesítményt elősegítő monitor mix segítségével. Mások azért fordulnak a fülmonitorok felé, mert ez segít korlátozni a nagy hangnyomást, hallásuk épségének megőrzése érdekében. És vannak, akik egyszerűen unják a nehéz és ormótlan monitorládák cipelését minden egyes bulira.
A főbb szempontok:
• Kristálytiszta hang
Halld magad tisztán a színpadon
• Személyre szabott Mix
Magad kontrolláld, mit hallasz előadás közben
• Gerjedés nélkül
Tisztább, részletesebb hangzás
• Ép hallás
Alacsonyabb hangerőn is érthető hang
• Könnyű szállíthatóság
Soha többé ne cipelj nehéz monitorrendszert
RENDSZER ALKALMAZÁSOK
A rengeteg felhasználási lehetőség közül néhány tipikus alkalmazást szemléltetünk a következő ábrákon.
Tipikus kétcsatornás alkalmazás
A leggyakrabban használt mód, amikor a két csatorna teljesen különbözik – például zenekar és vokál. Ebben az esetben az előadó maga szabályozhatja milyen arányban hallja a vokált a zenekari mixhez képest. Ha a vevő balansz-szabályzóját balra fordítja, többet hall a vokálból, ha jobbra, többet hall a zenekari mixből – mindkét fülhallgatóban.*
Tipikus kétcsatornás alkalmazás
(Sztereó)
Hagyományos sztereó beállítás esetén az L/1 és R/2 jelek függetlenek (nincsenek összekeverve).
A felhasználó az L/1-et a bal fülhallgatóban hallja, az R/2-t a jobb oldali fülhallgatóban, és a balansz-szabályzóval a két hallgató hangerő-arányát lehet beállítani.*
*További IEM vevők használhatóak egyazon
adóval, szükség szerint.
Haladó kétcsatornás alkalmazás
(Személyi Mix, direktkimenetek használatával)
Ezzel a használati móddal a zenekar tagjai maguk szabályozhatják a sztereó vevőegység balansz-szabályzójával, mennyit halljanak magukból, illetve a zenekar egészéből. Jobbra forgatva a szabályzót, a teljes zenekart halljuk jobban (R/2 bemenet jele) mindkét oldalon; balra forgatva pedig a saját ének vagy hangszer hangja (L/1 bemenet jele) lesz több mindkét fülhallgatóban. Ebben az esetben, a LOOP kimenet segítségével felfűzve az összes adó megkapja a teljes kevert jelet, ezzel spórolva a keverő AUX kimeneteivel.
Haladó kétcsatornás sztereó alkalmazás
(Külön AUX-ok és környezethang mikrofonok)
Az összeállítás lehetőséget ad egyedi sztereó mixek készítésére külön AUX buszok és IEM rendszerek használatával minden egyes résztvevő számára. Ez a beállítás tipikusan külön monitorkeverés esetén használatos.
Az alábbiakban röviden az Audio-Technica két újonnan megjelent vezeték-nélküli fülmonitor rendszereiről, az M2 és M3 típusokról.
Az M2 arra a célra készült, hogy elérhetővé tegye a professzionális fülmonitor előnyeit olyan előadók számára, kik meg akarnak szabadulni a lábmonitorozáshoz kapcsolódó problémáktól. A rendszer lehetőséget ad Személyi Mix kialakítására, mely minden egyes zenész számára lehetővé teszi a hangerő és az arány független szabályzását az M2R sztereó zseb-vevőegység könnyen használható szabályzói segítségével. A vezeték-nélküli M2T adóegységen 100 előreprogramozott frekvenciából választhatunk. Két XLR/Jack combo bemenet áll rendelkezésre, amelyek vonalszintű jelet fogadnak (például a hangkeverőből). Akár 10 különböző frekvenciájú rendszer használható egyidőben a színpadon, és egy M2T sztereó adóhoz tetszőleges számú M2R zsebvevő használható. Ez a masszív rendszer kibírja az élő fellépések viszontagságait és kristálytiszta, természetes hangjával megállja a helyét a turnékon és a fix installációkban.
M2 TULAJDONSÁGOK
• Kimagasló hangminőség tiszta és részletes hangképpel, így alacsonyabb hangerőn is jól használható
• 100 választható frekvencia
• Akár 10 egyidejűleg üzemeltethető rendszer frekvenciasávonként
• Három vételi mód: Személyi Mix, sztereó, monó
• Személyi Mix funkció, mely lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy beállítsa a saját igénye szerinti monitor mixet a színpadon
• Segédbemenet a zsebvevőn környezethang-mikrofon, metronóm vagy más mikrofon/vonalszintű jel csatlakoztatásához
• LED kijelző, könnyen leolvasható jelszint kijelzés
• XLR kimenetek (true pass-through) az adóegységek összefűzéséhez, felvevő csatlakoztatásához, stb.
(jelszintveszteség nélkül)
• Állítható RF zajzár (squelch) a zavaró statikus zavarok kiszűrésére
• Pilot-vezérelt zajzár véd az RF interferencia ellen kikapcsolt adó esetén
• Limiter (kikapcsolható) óvja a hallást a váratlan csúcsoktól
• Hordozható és könnyen üzembe állítható rendszer
• Használata által csökken a színpadon a hangzavar, így jobban szól a koncert, és elkerülhetők a gerjedések
• Tetszőleges számú M2R sztereó zsebvevő használható azonos frekvencián
• Audio-Technica EP3 fülhallgató szabadalmazott dinamikus meghajtókkal és kiváló izolációval
• 3-féle méretű gumiharang és egy pár univerzális szivacsgyűrű az egyedi illeszkedés érdekében
Az Audio-Technica M3 vezetéknélküli fülmonitor rendszere a professzionális fülmonitorok minden előnyét kínálja, 1321 választható UHF frekvenciával, könnyen leolvasható LCD kijelzővel az adó- és a vevőegységen egyaránt. Az Audio-Technica sokoldalú Personal Mix Control funkciója lehetővé teszi minden egyes zenész számára saját, egyéni monitor-mix kialakítását az M3R sztereó zsebvevő kezelőszerveinek segítségével. Akár 16 M3 rendszer üzemeltethető egyidejűleg, és egy M3T adóegységhez tetszés szerinti számú M3R zsebvevő használható ugyanazon a frekvencián. Az M3T adóegységen két combo XLR/Jack bemenet áll rendelkezésre, amelyek vonalszintű jelet fogadnak (például a hangkeverőből). Az adóegységen fejhallgató kimenet is rendelkezésre áll a bemeneti jelek közvetlen monitorozására.
M3 TULAJDONSÁGOK
• Kimagasló hangminőség tiszta és részletes hangképpel, így alacsonyabb hangerőn is jól használható
• Akár 1321 választható frekvencia automata frekvencia letapogatással
• Akár 16 egyidejűleg üzemeltethető rendszer frekvenciasávonként
• Három vételi mód: Személyi Mix, sztereó, monó
• Személyi Mix funkció, mely lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy beállítsa a saját igénye szerinti monitor mixet a színpadon
• Háttérvilágítású LCD-kijelző teszi lehetővé a menüben navigálást
• XLR kimenetek (true pass-through) az adóegységek összefűzéséhez, felvevő csatlakoztatásához, stb.
(jelszintveszteség nélkül)
• Állítható RF zajzár (squelch) a zavaró statikus zavarok kiszűrésére
• Lecsatolható antenna az adóegységen
• Fejhallgató kimenet az adóegységen
• Pilot-vezérelt zajzár véd az RF interferencia ellen kikapcsolt adó esetén
• Többfokozatú limiter (kikapcsolható) óvja a hallást a váratlan csúcsoktól
• Hordozható és könnyen üzembe állítható rendszer
• Használata által csökken a színpadon a hangzavar, így jobban szól a koncert, és elkerülhetők a gerjedések
• Tetszőleges számú M3R sztereó zsebvevő használható azonos frekvencián
• Audio-Technica EP3 fülhallgató szabadalmazott dinamikus meghajtókkal és kiváló izolációval
• 3-féle méretű gumiharang és egy pár univerzális szivacsgyűrű az egyedi illeszkedés érdekében
• Segédbemenet a zsebvevőn környezethang-mikrofon, metronóm vagy más mikrofon/vonalszintű jel csatlakoztatásához
Kommentek