Sziasztok
Kedvenc csellistánk, Kalmus Feli nem olyan rég közölt egy tesztet honlapján kedvenc OT-120-as hangolójáról, megosztanám veletek is, miért is jó ez a motyó, íme a teszt:
"Olyan precíz hangolót kerestem, amit kifejezetten stúdió felvételeknél és akusztikus koncerteknél használhatok...
Megtaláltam és megszerettem!"
Itt van az asztalomon mellettem egy igazi remekmű, melyet édesapám használt legalább 20 évig: egy öreg KORG WT-12. Bizony, evvel hangoltuk a pianinot is itthon... persze nem szó szerint... a húrokat természetesen a spéci zongorahangoló kulccsal húztuk ;) ... hát igen, régi szép idők ;)
Az új kedvenc, az OT-120 szerencsére jóval könnyebb és kisebb készülék, és egy csinos fekete tokot is kapunk hozzá.
A készülék oldalán található 3 állású bekapcsolót (ki/be/be+háttérvilágítás) eddig többnyire középső állásban használtam. A tradicionális analóg mutató nagyon jól és pontosan olvasható, 2db LED nyilacska pedig további segítség lehet a hangoláshoz. Az OT-120
3 különböző sebességű hangolási lehetoséget kínál és ráadásul egyik állásában sem jelentkezik a - némely hangolóknál tapasztalható - bosszantó "ugrándozás", mindazonáltal nekem a MEDIUM sebesség volt szimpatikus.
A hangoló "kincstári (440Hz) A-ja" könnyedén, 1Hz-es lépésekben állítható (a beállított érték folyamatosan leolvasható a kijelzőről), a játszott hangokat gyorsan felismeri, a kijelzőn kiírja, az analóg mutató gyakorlatilag 1 cent pontossággal beáll és további 2db LED nyilacska segítséggel az OT-120 minden szükséges információt pontosan megad. Tapasztalatom az, hogy a 2db piros LED nyíl kb. 3-4cent eltérés alatt hajlandó "helyben vagyunk"-ot mutatni, de az ínyencek ilyenkor még a műszert figyelve tovább pontosíthatják a hangolást.
Az akusztikus cselló és gitár hangoláskor egyszerűen a földre támasztottam az OT-120-at, nem volt szükség a térdemen egyensúlyozni, a hangokat így is "jól hallotta", (gitárnál kápó használata mellett is ugyanígy működik a dolog). Elektromos cselló, basszusgitár hangoláskor pedig JACK kábelen csatlakoztam. További rafinéria, hogy a hangoló láncba fűzve (hangszer -> hangoló -> erősítő) is használható, kikapcsolt állapotában ugyanúgy továbbmegy a bejövő vonalhang a kimenetre. A ki- és bekapcsoláskor pedig semmiféle zaj/kattanás nem hallható a kimeneten. A hátsó kitámasztóval akár az erősítő tetejére, földre, vagy asztalra is állítható a kütyü, az jól látható marad.
A KORG OT-120 rendelkezik különböző hangolási módokkal, az egyes alaphangok pedig a belső hangszóróján is megszólaltathatóak. A hangoló alapbeállításával hihetetlen pontosra és tisztára be lehetett hangolni a gitárt.
Gondoltam a beépített hangolási módokat is kipróbálom. Többszöri oda-vissza hangolás után az a tapasztalatom, hogy a csellón (4 és 6 húr) a Pythagorasi, gitáron és basszusgitáron pedig a Werckmeister III hangolás hozott kristálytiszta eredményt (sajnos ez már fizika és a fül tréfája, de tudnunk kell, hogy az alap temperált skála a fül számára nem teljesen tiszta). Ami szintén a fejlesztőket dicséri, hogy a standard "temperált" hangolástól eltérő beállításnál - hangolás közben – folyamatosan villogtatja a hangolási mód 2 betus rövidítését. Ez gyorsan odavonja a tekintetet, megelőzve evvel az "esetleges baleseteket".
Természetesen nem maradt el a beépített hanszórón történő hang-megszólaltatás képessége és a transzponálási (tehát írott és hanzó hang-ra való hangolás, vagy megszólaltatás, pl. transzponáló hangszerekhez) lehetősége sem. Viszont ezeket a funkciókat én nem használom.
Végezetül annyit mondanék, hogy a KORG OT-120 hangolót már 2 hónapja "nyúzom", viszem mindenhova magammal. Még mindig a gyári elemekkel megy. Stúdióban és akusztikus koncerteknél folyamatosan ott van mellettem és eddig még nem okozott csalódást :)
Kommentek